Friday, October 15, 2010

Dank!!!

Lieve volgelingen,

Uit de onderstaande regels zal vooral blijken dat enkele dagen geleden het gevoelen van dankbaarheid vrijwel automatisch in mijn geest heroprees, doordat een grote menigte onder jullie zo fantastisch lief was mij simpelweg een gelukkige verjaardag, een happy birthday of zelfs een eppie beursdeei toe te wensen. Voor enkelen onder jullie, en voor één in het bijzonder, was het niet voor het eerst dat een dergelijke activiteit tot stand kwam, maar bij dit achttiende priemgetal tijdens mijn levensloop steeg het aantal gelukwensers tot een ongekende hoogte. Een drietal jaren geleden verkoos ik het Instituut definitief te verlaten, maar sindsdien blijven de herinneringen aan de collega's mij ongelooflijk dierbaar. Graag had ik ieder van hen een geprinte versie van deze oorkonde toegestuurd, maar de poging daartoe is helaas volkomen mislukt, omdat herhaaldelijk duidelijk werd dat de muis van de printer buitenmate vastzat. De hieronderstaande afbeelding vormt een klaarblijkelijk bewijs van de technische tekortkoming die moeilijk of onmogelijk te repareren valt.



Ook vorige zondag werd er naar hartelust verjaard op 10-10-10. Nieke, onze eerste kleindochter, bereikte op die dag reeds haar vierde priemgetal in jeugdigheid en werd bij die gelegenheid feestelijk gevierd, zowel thuis als in speeltuin Den Deugeniet. Het cadeau waarnaar zij allerhartstochtelijkst verlangde was een immens populair spelcomputertje, waarop zij zonder uitstel haar voorlopig hoogste lusten urenlang botvierde. Daarnaast bracht zij ook enige tijd door op een luchtmatras in de buurt van de schommel, samen met haar jongere zusje, nog maar aan haar derde priemgetal toe, Wanne. Het lichtdrukmaal hieronder vertoont de twee jongedames, die zich in zowat het laatse zonnetje van dit najaar helemaal ongeremd spelend en rustend konden amuseren.



Zowat een week daarvoor greep nog een indrukwekkend feit plaats in het jeugdhuis De Zolder op Nieuwmoer, waar mijn oudste broer, Harry, de publicatie van zijn boek, De dag van de grote ontsnapping, omtrent een gebeurtenis die zijn leven totaal veranderde, aankondigde. De spectaculaire ontnapping uit de gevangenis van Sint-Gillis door drie topgangsters, die het zevende priemgetal jaren geleden onmiddellijk de wereldpers kon bereiken, zorgde voor de gijzeling van de toenmalige inspecteur-generaal van het Belgisch gevangeniswezen, nadat hij zichzelf daartoe had aangeboden. Naast dit spannende verhaal, geeft hij tevens kritiek op het hedendaagse federale strafbeleid en pleit hij voor herstelgericht werken om het aantal slachtoffers verder terug te dringen. De foto die volgt laat niet direct mijn broer zien, die zat in de auto, terwijl een cipier diende voor een menselijk schild bij het verlaten van de nor.




De laatste week van vorige maand konden wij beiden grotendeels doorbrengen aan onze kust en heel wat uren brachten wij door met wandelingen langs de golven en in de buurt van het Zwin. Wij werden als voetgangers gelukkig niet aangereden door Roger Vanden Stock zoals een voetganger uit Genk op een kruispunt in Knokke-Zoute. De Anderlecht-voorzitter zou na het ongeval zijn uitgestapt en het aan de stok hebben gekregen met de voetganger, die geraakt was aan zijn linkerhiel. De Genkenaar verklaarde dat hij door Vanden Stock aangesproken werd in het Frans. Na die discussie is de voorzitter van paars-wit uiteindelijk doorgereden. De Brugse politierechter tilde zwaar aan de feiten en wees op het gebrek aan hoffelijkheid bij Vanden Stock.

Tenslotte, na de vermelding van de vele priemgetallen in het voorafgaande schrijfsel,wens ik jullie allen en één in het bijzonder te wijzen op de invloed van de priemgetallen op het menselijke bestaan. Vorig jaar werd de debuutroman van de Italiaanse fysicus Paolo Giordano, La solitudine dei numeri primi, vertaald in het Nederlands, De eenzaamheid van de priemgetallen. Ik kon niet nalaten het toeval van die priemgetallen op onze afgelopen maand aan te wijzen.



A.P.

2 Comments:

Blogger Leinad Sreyeb said...

Hey Aloysius,

Hierbij mijn late maar welgemeende gelukwensen met uw verjaardag. Ge ziet, ge hebt er bij deze een volgeling bij. Nog wel uit dezelfde polder als uw volgeling nr één.

Ik heb U meteen een plaats gegeven op mijn eigen blog (http://blog.seniorennet.be/maccabi/). Een voetbalblog. Maar gezien uw voorliefde voor Leeds United is de link niet onlogisch.

Wel straf dat ik van het bestaan uwer schrijverij niet afwist. Maar ja, ik had ook geen vermoeden van uw pauselijke ambities.

Groeten .. uit Hoboken

12:48 PM  
Blogger peterpignans said...

Na de "Opstand der accenten" en "De Ridders van de Subjonctief" van Erik Orsenna ( Ik vrees wel dat ze nog moeten vertaald worden ... ) denk ik dat ik de Eenzaamheid der Priemgetallen ook wel zal aankunnen ! Alvast bedankt voor deze pauselijke tip!

6:06 PM  

Post a Comment

<< Home